Dike,Themis ve Nomos.

Murat Kavak

Yazarın şu ana kadar yazılmış 61 makalesi bulunuyor.

Başlıktaki kelimeler Grekçe ve adalet anlamına geliyor.Latincede Justita,İngilizcede justice

Arapçada Adl ve kist…

Değişik dillerde de olsa anlam aynı.Çünkü insan ruhundaki temel ölçütü temsil ediyor.

Vicdanın terazisini.Simgesi terazidir.

Değişik tanımları yapılmıştır adaletin.Arapçada Zulmün karşıtı olarak anlamlandırılır.Bu mantığa göre adil olmayan herşey zulümdür.

Adalet,hak kavramına dayanır.Hakkı,hakkı olana teslim etmektir.Hakka dayandığı için hakkın dışındaki herşey zulümdür.

Yani adaletten vaz geçmek demek zulüme bulaşmak demektir.

Kuran’da adalet,tevhidi temsil ederken;zulüm pisliği temsil eder.İslam,zulmü en büyük ve düşman ilan etmiştir.

İslam,zulmü en büyük düşman ilan etmiştir ama bugünkü sözde İslam alemine baktığımızda,kendilerine Müslüman etiketi takanlar hiç de zulmü baş düşman ilan etmiş görünmemektedirler.Dahası zulmün içine gömülmüştür çoğu.

Zulüm dolu İslam ülkelerinin camilerinin minarelerinden yükselen ezan sesleri bu anlamda bir iki yüzlülükten başka bir şey değildir.

İmanın dilde olup,kalpte olmaması böyle bir şey işte.

Bazıları adaleti eşitlik sanır.Oysa adalet eşitlikle aynı şey değildir.Bazen eşit dağıtım adaleti tesis etmez.Çünkü hak kavramı,çalışan ve çalışmayan ayırır.

Matematiksel hesap adalet değildir yani…

Adalet vicdanda şekillenir.Adil olan her bakımdan akla uygundur.Akıl adil olmayan bir şeyi onaylamaz.Adil olmayanı onaylayan akıl ancak zeka ile onu akıl ölçüsünde göstermeye çalışıyor,onu aklileştiriyor yani kendini kandırmaya çalışıyordur.

Adalet,vicdandan çıkar,akıl tarafından onaylanır,tecelli ettiğinde iç ferahlığı yaratır.

Kestiği parmak acımaz.Acı parmakta kalır yüreğe çökmez.

Adaletten çıkmanın insana maliyeti vicdan azabıdır en başta.Vicdan azabı öyle pis bir şeydir ki ondan kurtulmak için vicdanı terk etmek gerekir.Bu da aslında insanlıktan istifa dilekçesidir.

Hukukun amacı adaleti tesis etmek de olsa,bunu her zaman başaramaz.Bu yüzden her hukuka uygun iş adalet değildir.

Bazen adalet ve vicdan yasa maddeleri arasında kaybolur gider.

Çoğunluğun görüşü de adalet değildir.Çünkü bazen çoğunluk,uyuşturumuş beyinlerle adalet terazisine muhalefet eder.
İnsanın çıkarı zekadan çıkar oysa adalet vicdandan.Çıkarlar dünyası çoğunluğa dönüştüğünde adaleti yerlebir eder.Bunun tarihte ve günümüzde örneği çoktur.

Bütün isyan duyguları adaletsizliğe karşı olarak başlar.Yeryüzündeki devrimler aslında bir adalet arayışının ürünüdür.Tıpkı Hz Muhammed’in islamı devrimle adaleti getirdiği gibi.

Bu yüzden Nureddin Topçu gibi vicdan sahibi filozoflar isyan ve adaleti uzun uzadıya işlemişlerdir.

Adaletin hüküm sürmediği yerde isyan duygusu kabarmıyorsa orada vicdansızlık taht kurmuştur.Bunun bir toplumda olması gerekmez.Ailede,bir şirkette,mahallede de olabilir.

Aristo,adaleti hikmetin tesisi için şart koşar mesela.Adalet tesis edilmiyorsa hikmette yoktur.

Adaletin olmadığı yerde iyilik üretilemez.Çünkü bir şeyin iyi olması için adil olması gerekir.

Bir şey hem zulüm hem adalet olamaz

Kısacası

İnsan olmak için önce adil olmak lazımdır.

MK

YAZARIN SON YAZILARI
Yeni Ahlak - 25 Aralık 2017
Atina M.Ö 399 - 30 Kasım 2017
Hayret - 21 Ekim 2017
Toprağa Benzer Kalbimiz - 20 Ağustos 2017
Arayış Teodise - 30 Haziran 2017
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ